dimecres, 17 d’octubre del 2007

Els sets i el sexe de les faves


Set ,disset ,vint-i-set...números agrícolament màgics per a la sembra de les faves.

O vaig sentir dir a la mare quan em va començar a agafar la dèria de cultivar alguns dels vegetals que menjo. Desprès m’ ho han corroborat altres veterans pagesos.

Les faves es poden plantar al mes d’ octubre , però , cal tenir cura de que la sembra es faci en un dia que tingui un set. Es a dir , el 7 , 17 o 27 d’ aquest mes.

Sembla que si es fa així ,les beines d’ aquest llegum son mes grans i els fruits mes vigorosos.

Com no costava molt de provar-ho l’ any passat o vaig fer tal com manava la creença popular...i pot ser si. Pot ser eren un poc diferents de les que vaig plantar un altre dia qualsevol .Però no i vaig veure tanta diferència.

El que si que sembla que esta comprovat , tal i com també em va ensenyar la Carmeta ,és que , de llavors, es a dir del gra que hi ha dintre de les beines i que utilitzem per sembrar una nova collita , en hi ha de mascles i de femelles....Com o sentiu: mascles i femelles........

I com es coneix el “sexe” de les faves ?? Dons molt fàcil. Solament cal mirar atentament els dos extrems del fruit ja sec .

Si us i fixeu atentament veureu que uns tenen com una unglada , una petita depressió. Aquestes son les femelles .La semença que no o te és la masculina i no val mes que per fer farintes. Això si que o vaig comprovar.

En un mateix solc i vaig plantar “mascles i femelles” i les vaig assenyalar. Les “noies” van fer mes faves que els “nois”. Increïble.

Enguany ja no faig cap experiment. No cal . L’ amic Paco diu que en farà una plantació industrial per al comerç i que com després li pagaran al preu que voldran els especuladors, que no em preocupi ni de sets , ni de llunes , ni mascles o femelles. Les faves no ens les acabarem...ja veure, ja veurem

L’ Hortolà