divendres, 5 d’octubre del 2007

El iaio Juanito i els alls


El iaio Juanito deia que el seu hort no era terra d’ alls. Jo no o podia entendre...els alls necessiten una terra especial. ¿?El iaio Juanito va morir fa anys i jo vaig “heretar” el seu hort per fer el meus assajos d’ hortolà.

El iaio Juanito tenia raó : Aquella terra no és que no sigui bona per als alls. És que no es fan grans , grossos ,de dents fermoses. Pareix alls de “cabeça” petita, aptes solament per posar a l ‘estofat ,però no per desgranar-los i trinxar-ne un o dos a les pataques en baijoca .

L’ any passat en vaig plantar d’ alls. I d’ una classe que em van dir que era molt bona. Alls valencians. La llavor :”Cabeces” grosses , “dents” grans. Però al meu hort no van passar de fer-se uns caganius.

Ma sogra posa un parell de “cabeces” senceres als “guisotes”. I son bons, però petits. Jo en poso uns quants de desgranats quan preparo les olives trencades...però ,per a poca cosa mes serveixen...pot ser per preparar “escabetx” ¿?

Els alls al meu hort no es fan grans .Ma mare sempre em deia que la cendra va molt be per als alls. I jo ,vinga cendra als alls !! .Però ni així, tu.


Algú sap quin tipus de terra necessiten els alls.?? Te a veure en que una bona llavor doni un mal.... fruit ?? O perquè la cendra els hi va be.?? Te alguna relació una i altra cosa ¿?

Si algú te respostes , les agrairia als comentaris.

El iaio Juanito ,mai m’ ho va explicar. Era bona persona. Molt pagès. Poc parlador

L’ hortolà

2 comentaris:

Anònim ha dit...

aixo pot esser per que la terra del teu hort es massa bona...

Anònim ha dit...

hola,potser es per que la terra es massa bona...Un cop embant explicar que els alls no volen la terrabona.Pt asser un motiu.