dimecres, 10 d’octubre del 2007

El tio Ximo i els calçots


Confesso que mai m' havia interessat desplaçar-me fins als bressol del calçot , el Baix Camp , per degustar-ne.Per molt de moda que estés. Mai hauria pensat que acabaria plantant-ne a l' hort !
Va ser el senyor Ximo qui m' hi va fer interessar. A Solsó ell en tenia de plantats uns bons solcs i un any m' els va donar a tastar. Els vaig trobar bons.
El problema era que el sr. Ximo s' havia fet gran i no sabia quant temps mes podria cultivar-ne. Així que em calia espavilar a aprendre’n el cultiu si volia seguir fent calçotades desprès d' haver-me avesat a la degustació.
Per això li vaig demanar que m 'expliques com es porta a terme tot el procés de cultiu...i em vaig quedar sorprés i agraït , perquè gràcies a ell ,des del 'any passat puc menjar calçots " de collita pròpia"...que , naturalment , tenen el valor i gust afegit de ser de "creació pròpia".
Lo tio ximo em va donar el primer planter. Vaig plantar-lo cap a finals de maig Vaig conrear-lo lo millor que vaig poder. Arrencant les herbes. Tirant-los-hi terra al tronc , “calçant-los” com em va dir l ‘avi , fins que al cap de tres mesos , del planter en van quedar unes cebes blanques i tendres que vaig tenir que collir a finals d'Agost .Vaig deixar uns dies que les cebes s' assequessin i les vaig guardar unes setmanes.
Ara , fa 15 dies , he tornat a agafar les cebes .Les he "capat" . Es a dir, he tret amb un ganivet un poc del cap de la ceba. Desprès de fer uns solcs prou profunds hi he deixat les cebes "decapitades" i ara ja comencen a sortir els grills dels que , en uns mesos , sortiran els agredolços sabors del calçot.

La ceba es decapita, va dir Ximo , per a que surtin mes grills. De cada ceba , fent-ho així ., poden sortir entre 4 i 5 calçots.
Espero que al febrer pugi menjar els primers de la temporada .De fet , el gendre del tio Ximo , em va dir que no les plantes totes el mateix dia. Que o fes en un parell de sembres espaiades un parell de setmanes ja que així no arribaran a ser menjadors tots al mateix temps.
Cal que recordi que no he de collir tots els calçots. N' he de conservar a terra 3 o 4 per deixar que facin flor i per tant llavor per a sembrar el proper planter.
De fet ,al mateix temps que vaig plantar els calçots per menjar enguany , ja vaig fer el planter per fer la ceba ,que, collida a l 'agost i replantada a l' octubre ,tornarà a proveir-me d' aquest deliciós plaer gastronòmic que no vaig descobrir a cap restaurant ,si no gràcies al sr. Ximo

L' hortolà

.

2 comentaris:

Anònim ha dit...

Noi!TINC Q FELICITAR-TE! Això de ser hortolà i tenir un blogspot es una passada.
En aquest mon hi ha de tot, però una persona amb sentiments com el teus i damunt, publicar les seves experiències tal qual, es envejable.
Jo, al fer els cinquanta, també vaig proposar-me fer hort. Soc aficionat en això dels ordinadors i ara estic recollint en un full càlcul les meves experiències en el plantar, sembrar i collir quelcom.
Si aquesta pàgina te continuïtat, t'ajudaré a compartir tipificacions per a optimitzar-les.
Qui sap si un dia ens trobarem per a fer intercanvi de planter.
Si us plau, no et tallis per res del mon i continua publicant les teves informacions hortolanes.
Ja tens un seguidor assegurat.
sl2
joepmaria

l' hortolà ha dit...

joepmaria...
ara si que m' ha fotut !!
resulta que hi ha algu que llegeix fins i tot lo que escric.
Home , mira , gràciespels ànims , però no et fiis molt dels mesu escrits.Sóc gairebé tan inexper amb això de l' horta com amb l odels ordinadors , pero les dues coses em fan sentir be i em treuen de la rutina del treball amb el que em bull l' olla.
Ei , aixo que estas fent tu , aquestes dades i observacions que estas recollint si que pot ser molt interesant.
Seguirem en contacte i t'ofereixo aquest modestisim espai per si vols compartir alguna de les teues experiencies.
Et podria fer arribar el pasword i clau per publicar tu les teues propies entrades.

L' hortolà